Followers @ Maka.N

Monday, July 6, 2009

Mai Masak Mee Goreng

Lamenyer mE x updated blog.. Maklum lar sejak akhir-akhir ini mE agak bz kat opis dan kesihatan pun x mengizinkan.. Sekarang ni, dah 3 minggu mE kehilangan suara.. Adoi... Sape nak jawab ni hah??? huhuhu... Kali ni nak kongsi sal masak Mee/koteaw/bihun Goreng.. Biasa jer dengarkan.. Tapi saje nak kongsi kat sini.. Resepi ni mE celup dari brother kat Pasar Malam Bandar U.. Dia punyer Char Koteaw (Kering Stail) memang sedap...
.
Nape mE kate sedap???
1 - Originality as Fried Koteaw still remain.. (Bukan senang nak cari koteaw Goreng pure)
2 - Bau masakan dia memang harum.. Sampai sekarang mE xleh nak wat camtu
3- Tu jer lar mE nak puji da.. hehehe.. Ade mase mE akan wat preview sal gerai dia..
.
.
Mee / koteaw / bihun Goreng
.
Bahan-bahan
Mee, Koteaw @ Bihun
Bawang Putih
Telur
Cili Boh
Taugeh
Kucai
Kerang
Udang / Ayam / Daging (bergantung pada anda)
Kicap Masin
Sos Tiram
Garam & Gula secukup rasa
Minyak untuk mengoreng
.
Cara-caranya :
1) Panaskan minyak. Dan goreng bawah putih hingga wangi
2) Masukkan telur dan goreng
3) Masukan Cili Boh. Gaul sehingga naik bau
4) Masukan kicap, sos tiram, gula dan garam secukup rasa
5) Masukan Kerang, Udang, Ayam dan lain-lain. Tunggu sehingga semua bahan berkenaan masak
6) Masukan Mee / Koteaw / Bihun.. Masuk sekali taugeh berserta kucai.
7) Tunggu beberapa minit dan SIAP untuk dihidangkan...
.
p/s: Simple kan.. Cume yang bezanya telur dimasukan awal selepas bawang putih.. Ade kesan gak teknik ni... mE dah wat cara lain, tapi x sesedap dengan masakan cara ini.. You Should try this method.. OK..!!!

No comments:

Post a Comment

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails